středa 11. února 2015

Restaurování starých reprobeden - 3. frekvenční výhybky, osazení reproduktorů

Aby dvoupásmové reprobedny dobře hrály, je třeba do každého reproduktoru posílat ty správné frekvence. V mém případě mají jednotlivé reproduktory následující parametry:
  • Výškový reproduktor: 3000 - 20 000 Hz, impedance 8 Ω
  • Hlubokotónový reproduktor: 40 - 6500 Hz,  impedance 4 Ω
Po troše googlení jsem našel spousty slušně vypadjících návodů a vzorečků. Poměrně zdařilý návod je například na www.dexon.cz


U dvoupásmových reprobeden je možné použít výhybku pouze pro výškový reporduktor a do hlubokotónového reproduktoru se posílá "vše". Hlubokotónový reproduktor totiž na rozdíl od výskového reproduktoru snese frekvence "mimo svůj rozsah" bez výrazného zkreslení. Já se však rozhodl použít výhybku i pro hlubokotónový repro.

Podle návodu můžeme postavit různě kvalitní výhybky, kde se uvádí tzv útlum na oktávu. Půjdu zlatou střední cestou - 12dB/oct.

Výpočet výhybek

Výhybka 12dB/oct na jeden reproduktor se skládá z jedné cívky a jednoho kondenzátoru.
(Obrázky jsem si pujčíl z www.dexon.cz)

Dolní propust:




Horní propust:

Výpočet výhybky pro hlubokotónový reproduktor - dělící frekvenci fdd jsem zvolil 6000Hz.

L=4/(3.14*6000) = 0.212mH
C=1/(4*3.14*6000*4) = 3.32microF

Výpočet výhybky pro výškový reproduktor - dělící frekvenci fdh jsem zvolil 3000Hz.

L=8/(3.14*3000) = 0.849mH
C=1/(4*3.14*3000*4) = 3.32microF

součástky jsem objednal na http://reproobchod.cz/, kde se mi líbila možnost nechat připravit cívku téměř "na míru" za příznivou cenu, tedy indukčnost s přesností na 0.1mH :

L = 0.212mH ......volím  L=0.3mH což dělící frekvenci pro dolní propust posune něco níže.
L = 0.849mH ......volím  L=0.8mH což delící frekvenci pro horní posune o něco výše.
Posunutí frekvení nevadí, stale zůstáváme v frekvenčním rozsahu roproduktorů.

Kondenzátor vychází stejně pro obě propusti C=3.3microF.





Tvorba výhybek

 Výhybky můžeme vyrobit "profesionálně", s použitím plošného spoje. Já se rozhodl cívky i kondenzátory umístit do bedny přímo na zadní dřevěnou, odjímatelnou stranu a posléze pospojovat dráty. Na výslednou podobu nejsem příliš pyšný, ale jelikož budou výhybky schované v bedně, vizuální stránka není příliš důležitá:)
Doufám, že na výsledný zvuk to nebude mít příliš velký vliv.


Osazení reproduktorů do bedny

Po dokončení výhybek následuje finální část - vložení a upevnění reproduktorů do reprobeden. Standardně se reproduktory vkládají "dovnitř" bedny - jsou přišroubovýny uvnitř a v otvoru jsou  zapuštěny. Reproduktory jsou k tomuto uložení rovněž konstrukčně uzpůsobeny.

Nevzhlednot otvorů mi tento způsob uložení bohužel neumožnila - reproduktory jsem tedy umístil "z venčí". Tetnto způsob uložení může zapříčit nedokonalý kontakt repra s bednou čímž se může snížit kvalita zvuku. Nicměně jsem to risknul.

Výsledný vzhled však není tak špatný:)

Příště: Oživení, závěr a hodnocení.

Přejít na:

Žádné komentáře:

Okomentovat