pátek 23. ledna 2015

Restaurování starých reprobeden - 2. reproduktory, úpravy beden

Reproduktory


Po odstrojení reprobeden a naměření rozměrů je třeba vhodně zvolit reproduktory vzhledem k rozměrům a pořadovaným vlastnostem. 

Hlavní kritérium pro nové reproduktory pro mě bylo
  • rozměr - co nejpodobnější abych nemusel příliš upravovat otvory
  • cena - nebudu investovat tisíce za reproduktory v tichém domácím prostředí. Volím strop 500Kč za jedno repro
  • barva - zřejmě budou reprobedny vidět - nebudou schovány za látkou, možná ani za sítem
  • el. vlastnosti - frekvenční rozsah, impedance, výkon apod.
 Po drobném googlení nakonec padla volba na tyto reproduktory:
  • Výškový reproduktor SpeaKa HT 80/100, 8 Ω
  • Hlubokotónový reproduktor DYH-810, 4 Ω
Cena za jeden reproduktor je cca 300Kč. Náhoda tomu chtěla, hlubokotónový reproduktor má na membráně červený motiv, který se bude hodit do červeno-šedivého ladění obývacího pokoje. Bedny bude vhodné nabarvit šedivou barvou.


Rozměry jsou mírně odlišné, bude potřeba upravit otvory v bednách. Spodní repro bude potřebovat ovtor zvětšit o cca 3mm, ale výškový reproduktor vyžaduje složitější zmenšení otvoru o cca 5mm.


Úpravy otvorů

Zvětšení spodního otvoru je snadné, přímočarou pilou. Pro zmenšení horního otvoru jsem musel vyříznout podle šablonky obruč, která bude pasovat do původního otvoru pro přilepení vytvoří otvor menší.

Materiál pro vytvoření obruče jsem zvolil z toho, co bylo po ruce. Kousek dřevotřískové desky. OBruč mi sice na pár místech praska, nicméně pod dobrém prolepení by to nemělo dělat s tímto méně kvalitním materiálem problém.


Tmelení, lakování

Nerovnosti, poškozená místa a původní díry po šroubech bylo nutné zatmelit. Použil jsem dvousložkový polyesterový tmel na dřevo z hobbymarketu za cca 230Kč.


Po zaschutí a přebroušení (budiš pochválena vrtačka s nástavcem na smirkový papír:) bylo vše připraveno na lakování.

Použil jsem univerzální lak ve spreji koupený nahodile v Lídlu:) S lakováním nemám zkušenosti, ale nebyla to úplně vhodná koupě. Staré dřevo lak velmi sálo, občas lak stýkal, ale nakonec se to povedlo. Příště více trpělivosti a minimální nastudování problematiky lakování a barvení.

Příště elektronika: počítání frekvenčních výhybek, kabely, konektory apod.

Přejít na:

5 komentářů:

  1. Odkud máš spočítané rozměry beden? Nebo je to spíš "by voko"? Ty reproduktory totiž vypadají, že budou celkem hrát a ty bedny mi připadají celkem malé - pokud nemají basreflex vývod. A když se tak ptám, co tlumící vata? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bedny jsou puvodni, možná i 40let staré (viz http://dkacetl.blogspot.de/2015/01/restaurovani-starych-reproduktoru-1-uvod.html) . Nejdřív jsem chtěl ty bedny jenom natřít, pak se to nějak nabalovalo a začal jsem hledat i nové, vhodné levné reproduktory - hlavně aby seděl rozměr s původními otvory. Basreflex ani vatu jsem neřešil, ale třeba se na to taky vrhnu:)

      Vymazat
  2. Já tedy nevím, zda bych vůbec měl trpělivost na to nějaké starší reprobedny nějakým způsobem ještě dále zpracovávat a opravovat. Já si daleko raději koupím nové a ty staré nefunkční někomu pošlu dál přes bazar.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě to byla otázka nadšení... dnes, po 7 letech bych se do toho už nepouštěl;)

      Vymazat
    2. Zdravím Davide, souhlasím s vámi. Jako nadšenec jsem si taky kdysi zrestauroval staré Tesly. Ale přínos? Kromě toho, že jsem měl po večerech co dělat prakticky žádný. Nakonec stejně používám přenosné reproduktory, které lépe hrají, jsou menší, lehčí... No prostě to znáte. :) Takže jako koníček fajn, ale bez nějakého přínosu.

      Vymazat